Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir <p>Rocznik „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja” jest naukowym periodykiem założonym w 2001 roku (od 2004 roku ukazuje się pod nowym numerem ISSN). Czasopismo prezentuje wyniki najnowszych badań empirycznych oraz teoretyczne analizy i rozważania z zakresu następujących dyscyplin naukowych: <strong>nauki o zarządzaniu i jakości, geografia społeczno-ekonomiczna, nauki o Ziemi i środowisku, nauki o kulturze fizycznej, nauki o kulturze i religii</strong>. Jednym z atutów czasopisma jest jego dorobek naukowy. W ciągu 20 lat funkcjonowania czasopisma na jego łamach swoje publikacje prezentowali najwybitniejsi przedstawiciele Polskiej Nauki.</p> pl-PL rafal.nowicki@byd.pl (dr Rafał G. Nowicki) bartlomiej.chodyna@byd.pl (mgr Bartłomiej Chodyna) Wed, 17 May 2023 20:16:27 +0000 OJS 3.3.0.8 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Wstęp https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/13 <p>Z wielką przyjemnością i satysfakcją przekazujemy Czytelnikowi kolejny Zeszyt Naukowy „Turystyka i Rekreacja” Wyższej Szkoły Gospodarki. Niewątpliwym atutem niniejszej publikacji jest jej interdyscyplinarność, pozwalająca spojrzeć na złożone zjawiska towarzyszące turystyce i rekreacji z wielu różnych perspektyw naukowych. Dominują wprawdzie prace reprezentujące dorobek przedstawicieli nauk o zarządzaniu i jakości oraz rozprawy o charakterze humanistycznym, niemniej wyraźnie zaznaczają się także opracowania z perspektywy geografii społeczno-ekonomicznej, jak również nauk o Ziemi i środowisku. Ponadto obok prac stricte badawczych pojawiły się teoretyczne rozważania oraz podsumowania oparte na najnowszej literaturze przedmiotu czy źródłach prawa. W rezultacie zarysował się ciekawy i różnorodny obraz wielu postaw badawczych, sposobów myślenia i metod naukowej interpretacji zjawisk związanych z podróżowaniem<br />i mobilnością społeczeństw w czasie wolnym.</p> Rafał Gerard Nowicki Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/13 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie pomocy państwa SA.101979 (2022/N) – komentarz, opinia i wnioski https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/38 <p>Niniejszy materiał został sporządzony na podstawie decyzji Komisji Europejskiej o pomocy państwa SA.101979 (2022/N) – Polska COVID-19: Zmiany programu pomocowego SA.58102, z późniejszymi zmianami SA.62231, oraz pomoc w formie ograniczonych kwot pomocy dla touroperatorów.<br />Główna różnica w stosunku do poprzednich zmian polegała na przesunięciu terminu rozpoczęcia spłaty, który obowiązywał we wszystkich przypadkach. W decyzji wskazanej w tytule artykułu dotyczyło to grupy przedsiębiorstw znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji rynkowej ze względu na znaczny spadek liczby klientów. W artykule opisałem, jak działał Turystyczny Fundusz Zwrotów i przedstawiłem moją osobistą opinię na temat tego programu. Uważam, że tego typu działania, które realnie pomagają najbardziej potrzebującym przedsiębiorstwom, mogą być wzorem dla ogólnych rozwiązań na poziomie europejskim.</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Borek, D. (2021).<em> The decision of the European Comission State Aid SA.101979 (2022/N) - a word of commentary, opinion and conclusions</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 11-17. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/14/1">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/14/1</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Borek D., 2018, Przedsiębiorca w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych – koncepcja przedmiotowego charakteru regulacji, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny UW”, 4/2018. <a href="https://scholar.google.com/scholar?hl=pl&amp;as_sdt=0%2C5&amp;q=Przedsi%C4%99biorca+w+ustawie+o+imprezach+turystycznych+i+powi%C4%85zanych+us%C5%82ugach+turystycznych%E2%80%93koncepcja+przedmiotowego+charakteru+regulacji&amp;btnG=">Google Schoolar</a> DOI: <a href="https://doi.org/10.7172/2299-5749.ikar">https://doi.org/10.7172/2299-5749.ikar</a><br /></em></p> <p><em>Borek D., 2020, Turystyczny Fundusz Pomocowy uspokoi również rynek ubezpieczycieli, „Dziennik Gazeta Prawna”, 09.10.2020. <a href="https://scholar.google.com/scholar?hl=pl&amp;as_sdt=0%2C5&amp;q=Borek+D.%2C+2020%2C+Turystyczny+Fundusz+Pomocowy+uspokoi+r%C3%B3wnie%C5%BC+rynek+ubezpieczycieli%2C+%E2%80%9EDziennik+Gazeta+Prawna%E2%80%9D%2C+09.10.2020.&amp;btnG=">Google Schoolar</a><br /></em></p> <p><em>Borek D., Świtaj K., Zawistowska H., 2020, O zgodności z prawem UE regulacji art. 15k ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, [w:] I. Barwicka-Tylek, P. Dziewałtowski-Gintowt, K. Zyzik, Ł. Łyżwa (red.), Prawo – narzędzie sprawiedliwości czy władzy?, Wydawnictwo Naukowe Archae-Graph, Kraków. <a href="https://scholar.google.com/scholar?q=Borek,%20D.,%20%C5%9Awitaj,%20K.,%20Zawistowska,%20H.%20(2020).%20O%20zgodno%C5%9Bci%20z%20prawem%20UE%20regulacji%20art.%2015k%20ustawy%20o%20szczeg%C3%B3lnych%20rozwi%C4%85zaniach%20zwi%C4%85zanych%20z%20zapobieganiem,%20przeciwdzia%C5%82aniem%20i%20zwalczaniem%20COVID-19,%20innych%20chor%C3%B3b%20zaka%C5%BAnych%20oraz%20wywo%C5%82anych%20nimi%20sytuacji%20kryzysowych%20oraz%20niekt%C3%B3rych%20innych%20ustaw.%20W:%20I.%20Barwicka-Tylek,%20P.%20Dziewa%C5%82towski-Gintowt,%20K.%20Zyzik,%20L.%20%C5%81y%C5%BCwa%20(red.),%20Prawo%20%E2%80%93%20narz%C4%99dzie%20sprawiedliwo%C5%9Bci%20czy%20w%C5%82adzy.%20Krak%C3%B3w:%20b.w.">Google Schoolar</a><br /></em></p> <p><em>Borek D., Zawistowska H. (red.), 2020, Komentarz do ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, Wydawnictwo ODDK, Gdańsk. <a href="https://scholar.google.com/scholar?hl=pl&amp;as_sdt=0%2C5&amp;q=Borek+D.%2C+Zawistowska+H.+%28red.%29%2C+2020%2C+Komentarz+do+ustawy+o+imprezach+turystycznych+i+powi%C4%85zanych+us%C5%82ugach+turystycznych%2C+Wydawnictwo+ODDK%2C+Gda%C5%84sk.&amp;btnG=">Google Schoolar</a><br /></em></p> <p><em>Borek D., Zawistowska H. (red.), 2021, Prawo turystyki. Podręcznik, Wydawnictwo ODDK, Gdańsk. <a href="https://scholar.google.com/scholar?q=Borek,%20D.,%20Zawistowska,%20H.%20(2021).%20(red.).%20Prawo%20turystyki,%20Podr%C4%99cznik.%20Gda%C5%84sk:%20ODDG.">Google Schoolar</a><br /></em></p> <p><em>Act of 24 November 2017 on package travel and linked travel arrangements (Dz. U. z 2022 r. poz. 511).<br /></em></p> <p><em>Act of 2 March 2020 on special solutions related to preventing, counteracting and combating COVID-19, other infectious diseases and emergencies caused by them (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095, 2120, 2133, 2262, 2269, 2317, 2368, 2459, z 2022 r. poz. 202, 218, 655, 830). <br /></em></p> <p><em>EC Decision of 21 September 2020 in case SA.58102 (2020/N), OJ C 326, 2.10.2020, p. 13.</em></p> <p><em>EC Decision of 2 June 2021 in case SA.62231 (2021/NN), OJ C 223, 11.6.2021, p. 16.</em></p> Dominik Borek Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/38 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym w dynamicznym otoczeniu https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/15 <p>Każde przedsiębiorstwo, bez względu na branżę, w której działa, musi w sposób optymalny podejmować decyzje organizacyjno-biznesowe, uwzględniając uwarunkowania nie tylko mikrootoczenia, lecz również makrootoczenia. W przypadku przedsiębiorstw turystycznych ważne jest wziąć pod uwagę metody wspomagające zarządzanie z uwzględnieniem kryterium funkcji zarządzania. Istotne jest optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów przedsiębiorstwa turystycznego ze względu na dynamiczność zmian potrzeb i preferencji klientów czy też rynek firm konkurencyjnych, szczególnie ważne są firmy, które mają tożsamy profil działalności oraz geograficzny zasięg oddziaływania na rynek.</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Kęsy, M., Krawczuk, N., Ślusarczyk, M. (2021).<em> Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym w dynamicznym otoczeniu</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 19-33. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/15/2">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/15/2</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Art. 55 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.</em></p> <p><em>Bubacz K. (red.), 2010, Zarządzanie strategiczne. Metody analizy strategicznej z przykładami, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.</em></p> <p><em>Czernicki Ł., Kukołowicz P., Miniszewski M., 2020, Branża turystyczna w Polsce.</em></p> <p><em>Obraz sprzed pandemii, Wyd. Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa.</em></p> <p><em>Dziedzic T., Łopaciński K., Saja A., Szegidewicz J., 2010, Polska gospodarka turystyczna w okresie światowego kryzysu, Instytut Turystyki, Warszawa.</em></p> <p><em>Filip P., Grzebyk M., Nesterowicz R., Sowa B., 2014, Rachunkowość przedsiębiorstw, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.</em></p> <p><em>Gierszewska G., Romanowska M., 2002, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Główny Urząd Statystyczny [GUS], 2019.</em></p> <p><em>Gołembski G., 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne: ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Kraś J., 2010, Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych w Polsce, Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej</em><br /><em>17, Rzeszów.</em></p> <p><em>Mendoza A.G., Reinoso N., 2020, Estudio de pérdidas y estrategias de reactivación para el sector turístico por crisis sanitaria COVID-19 en el destino Manta (Ecuador), Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 4 (1).</em></p> <p><em>Panasiuk A. (red.), 2013, Marketing w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Pawlak Z., 2012, Biznesplan. Zastosowanie i przykłady, Poltext, Warszawa.</em></p> <p><em>Rapacz A., 1998, Podstawy zarządzania procesem świadczenia usług w przedsiębiorstwie turystycznym, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wroclawiu,</em><br /><em>nr 795, Wrocław.</em></p> <p><em>Sikora J., 2012, Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.</em></p> <p><em>Stojczew K., 2021, Ocena wpływu pandemii koronawirusa na branżę turystyczną w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Vol. 65, nr 1, Wrocław.</em></p> <p><em>https://mfiles.pl/pl/index.php/Mikrootoczenie [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>https://mfiles.pl/pl/index.php/Sezonowo%C5%9B%C4%87_popytu_turystycznego [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> Marcin Kęsy, Nataliia Krawczuk, Maciej Ślusarczyk Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/15 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Zarządzanie walorami krajoznawczo-turystycznymi w regionie pilskim https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/18 <p>Ogólny opis problematyki: problematyka badań w sferze zarządzania walorami krajoznawczo-turystycznymi jest w polskiej literaturze podejmowana bardzo rzadko, co wynika z systemu zarządzania funkcjonującego do 1989 r. (rynek producenta), jak również ze sposobu funkcjonowania samorządu lokalnego w tamtym okresie.<br />Cel artykułu: dokonanie analizy walorów krajoznawczo-turystycznych występujących w regionie pilskim i przedstawienie aktualnych problemów związanych z zarządzaniem nimi.<br />Metody badawcze: analiza zagranicznej i polskiej literatury z dziedziny zarządzania turystyką oraz metoda ilościowa i jakościowa związana z lokalizacją badanych walorów.<br />Najważniejsze tezy: region pilski posiada walory krajoznawczo-turystyczne; w badanym regionie istnieje znikoma infrastruktura w zakresie walorów krajoznawczo-turystycznych, jednak istnieją różne inne formy aktywności, zasady funkcjonowania oferowanych atrakcji turystycznych wymagają zmian, w badanym regionie nie stosuje się badań związanych z walorami krajoznawczo-turystycznymi i atrakcjami turystycznymi.<br />Wyniki badań: przeprowadzone badania wykazały, iż konieczne jest wdrożenie bardziej efektywnych metod zarządzania walorami krajoznawczo-turystycznymi w regionie pilskim i zasad marketingu, a także metod ich badań oraz szkoleń personelu zajmującego się turystyką.<br />Oryginalność opracowania: artykuł posiada charakter przeglądowy i praktyczny, przedstawia metody, kierunki badań i lokalizację w terenie badanych obiektów.<br />Rodzaj opracowania: artykuł o charakterze przeglądowym z wyszczególnieniem badań empirycznych w postaci opracowań graficznych związanych z badanymi obiektami.<br />Konkluzje: przeprowadzone badania wykazały, iż konieczne jest wdrożenie bardziej efektywnych metod zarządzania walorami krajoznawczo-turystycznymi w regionie pilskim i zasad marketingu, a także metod ich badań oraz szkoleń personelu zajmującego się turystyką. Omówione<br />w końcowej części opracowania problemy badawcze wskazują na konieczność podjęcia badań, których wyniki mogłyby ułatwić zarządzanie w obszarze turystyki, ze szczególnym uwzględnieniem walorów krajoznawczo-turystycznych, zarówno władzom lokalnym, jak i teoretykom.</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Kwaśniewski, J. P. (2021).<em> Zarądzanie walorami krajoznawczo-turystycznymi w regionie pilskim</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 35-54. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/18/6">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/18/6</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Fyall A., 2003, Marketing visitor attractions: a collaborative approach, [w:] A. Fyall, B. Garrod, A. Leask (red.), Managing Visitor Attractions. New Directions, “Butterworth-Heinemann”, Oxford.</em></p> <p><em>Garrod B., 2003, Managing visitor impacts, [w:] A. Fyall, B. Garrod, A. Leask (red.), Managing Visitor Attractions. New Directions, “Butterworth- Heinemann”, Oxford.</em></p> <p><em>Gaworecki W.W., 2000, Turystyka, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Kimes S., 1989, Yield management: a tool for capacity-constrained service firms, “Journal of Operations Management”, nr 8 (4).</em></p> <p><em>Kondracki J., 1998, Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Kowalczyk A., 2003, Tourism as a factor of local development, [w:] A. Kowalczyk (red.), Geographical space at the turn of the century, UW, Warszawa.</em></p> <p><em>Kruczek Z., 2014, Frekwencja w atrakcjach turystycznych, POT, Kraków — Warszawa.</em></p> <p><em>Leask A., 2010, Progress in visitor attraction research: Towards more effective management, “Tourism Management”, nr 31 (2).</em></p> <p><em>Leask A., Fyall A., Barron P., 2013, Generation Y: An Agenda for Future Visitor Attraction Research, “International Journal of Tourism Research”.</em></p> <p><em>Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Liszewski S., 2002, Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne, [w:] G. Gołembski (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Łakomiec J. i in., 2017, Parki krajobrazowe Wielkopolski, Bogucki WN, Poznań.</em></p> <p><em>Łęcki W., 1988, Województwo pilskie, PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Mason P., 2005, Visitor management in protected areas: from „hard” to „soft” approaches?, “Current Issues in Tourism”, nr 8 (2/3).</em></p> <p><em>Młynarczyk Z., Zajadacz A. (red.), 2009, Walory i atrakcje turystyczne, UAM, Poznań.</em></p> <p><em>Nowacki M., 2014, Zarządzanie atrakcjami turystycznymi w świetle aktualnych badań, WSB, Poznań.</em></p> <p><em>Pawlicz A., 2012, Zastosowanie technik yield management w komercjalizacji turystyki kulturowej, „Turystyka Kulturowa”, nr 1.</em></p> <p><em>Ponikiewski A., 2007, Podstawowe pojęcia krajoznawcze, PTTK, Warszawa.</em></p> <p><em>Potocka I., 2009, Atrakcyjność turystyczna i metody jej identyfikacji, [w:] Z. Młynarczyk, A. Zajadacz (red.), Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, UAM, Poznań.</em></p> <p><em>Purchla J. (red.), 2011, Zarządzanie miejscami wpisanymi na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w Polsce i Norwegii, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków.</em></p> <p><em>Urząd Miasta w Pile, 2020, Pomniki przyrody powiatu pilskiego, Bogucki S.C., Poznań.</em></p> <p><em>Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. nr 96, poz. 603).</em></p> <p><em>Wiluś R., 1997, Rozwój funkcji turystycznej w dolinie rzeki Warty, ŁTN, Łódź.</em></p> Jacek Piotr Kwaśniewski Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/18 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Regionalizm, dziedzictwo, turystyka. Wyższa Szkoła Gospodarki jako engage University https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/37 <p>Regionalizm jest częścią działalności Wyższej Szkoły Gospodarki jako uniwersytetu zaangażowanego. Projekty z regionalizmu realizowane były w Pracowni Regionalistycznej WSG od 2005 r. Były to projekty naukowe, popularnonaukowe, kulturalne i artystyczne. Opisany został krajobraz geograficzno-kulturowy województwa kujawsko-pomorskiego. Pierwszym dużym projektem regionalistycznym był opis historii pałacu w Słaboszewku. Było to miejsce spotkań wybitnych polskich artystów: Witolda Gombrowicza, Kazimierza Zdziechowskiego, prof. Mariana Zdziechowskiego, Jerzego Andrzejewskiego, Bolesława Micińskiego. Kolejnym projektem była popularyzacja dziedzictwa kulturowego Kanału Bydgoskiego. Nowym projektem Pracowni Regionalistycznej jest współpraca ze środowiskiem historyków, regionalistów i artystów. Projekty dotyczą dziedzictwa historycznego w regionach: Kujaw, Pałuk, Krajny i Pomorza.</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Chamot, M. (2021).<em> Regionalizm, dziedzictwo, turystyka. Wyższa Szkoła Gospodarki jako engage University</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 57-74. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/37/11">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/37/11</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Chamot M., 2012, Dziedzictwo kulturowe dworu w Słaboszewku a rozwój turystyczny regionu, [w:] Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki </em><em>w Bydgoszczy, t. 16/17, zbiór rozpraw pod red. W. Maika i K. Marciniaka, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz.</em></p> <p><em>Chamot M., 2012a, Dziedzictwo kulturowe pogranicza pałucko-kujawskiego, [w:] Z. Sawaniewska-Mochowa i W. Moch (red.), Krajobraz społeczno-kulturowy województwa kujawsko-pomorskiego na tle innych regionów Polski, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz.</em></p> <p><em>Chamot M., 2013, Duchowe i materialne dziedzictwo Kanału Bydgoskiego i jego turystyczne wykorzystanie, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, t. 20, zbiór rozpraw pod red. W. Maika i K. Marciniaka, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 79-88.</em></p> <p><em>Chamot M., 2014, Dziedzictwo przemysłowe Bydgoszczy – kulturowy potencjał i jego wykorzystanie, [w:] Konferencja „Technika i nauka w muzeum”, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz.</em></p> <p><em>Chamot M., 2017, Tożsamość i integracja regionalna ważnymi wartościami społecznymi, [w:] A. Potoczek (red.), Rozwój regionalny. Perspektywa społecznokulturowa,</em><br /><em>Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz.</em></p> <p><em>Chamot M., Potoczek A., Krause S., 2018, Tożsamość i partycypacja społeczna w rozwoju lokalnym i regionalnym. Doświadczenia z działalności Kujawsko-Pomorskiego Forum Rozwoju Regionalnego, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz.</em></p> <p><em>Jankowski, M., 2021, Ginące miejsca kujawsko-pomorskie, Wydawnictwo Pejzaż, Bydgoszcz.</em></p> <p><em>Kaszyński S., 1991, Nieznanym śladem Gombrowicza. Wizyty u Zdziechowskich, Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza, Kraków.</em></p> <p><em>Kotłowska, R., 2017, Słowniczek gwary kociewskiej, Wydawnictwo Region, Gdynia. Ludzie Bydgoskiego Węzła Wodnego. Materiały z młodzieżowego projektu kulturoznawczego, 2007, Instytut Wydawniczy Świadectwo, Bydgoszcz, s. 3-7.</em></p> <p><em>Makieła Z.J., 2017, Model uniwersytetu trzeciej generacji XXI wieku – przedsiębiorczy, innowacyjny uniwersytet, Folia Oeconomica Cracoviensia, Vol. LVIII.</em></p> <p><em>Micińska-Kenarowa H., 2003, Długi wdzięczności, wstęp Cz. Miłosz, Biblioteka „Więzi”, Warszawa.</em></p> <p><em>Nora P., 2009, Między pamięcią a historią: Les Lieux de Mémoire, [w:] M. Ziółkowska, A. Leśniak (red.), „Tytuł Roboczy: Archiwum”, nr 2, Muzeum Sztuki, Łódź, s. 4-12.</em></p> <p><em>https://kujawsko-pomorskie.travel/pl/kategorie/o-regionie [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>https://wsg.byd.pl/bydgoski-wezel-wodny.1660.html [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>https://wsg.byd.pl/ich-losy-to-nasza-historia.368.html [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>https://wsg.byd.pl/wystawa-barkarzy-i-konkurs-na-ulicach.495.html [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>http://www.kpk.byd.pl/id,190/poznaj-zupelnie-inny-alfabet [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>http://www.regiony.wsg.byd.pl [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>https://www.theelephant.info/ideas/2022/04/08/higher-education-managinginstitutional-change-in-an-african-university/ [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>Wierżyński W., Przemysły kreatywne w Polsce – perspektywy rozwoju, [w:] https://www.parp.gov.pl/component/content/article/56099:przemysly-kreatywne-wpolsce-perspektywy-rozwoju [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> Marek Chamot Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/37 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Konstelacje dobrych miejsc – antropologiczna refleksja nad marką województwa kujawsko-pomorskiego https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/19 <p>Motywacje kierujące turystami, którzy decydują się na wyjazd poza miejsce zamieszkania oraz sposób, w jaki spędzają czas w podróży, są bardzo różne. Zatem – czy swoje wojaże traktują jako drogę do poznania nowego miejsca, czy tylko jako metodę na komfortowy wypoczynek? Wokół tych zagadnień ogniskują się badania naukowców związanych z branżą turystyczną. Niemniej w tym obszarze zainteresowań znajduje się przestrzeń, którą mogą wypełnić rozważania antropologiczne. Choć uzyskane w ten sposób informacje nie przekładają się bezpośrednio na rozwiązania, które można wdrożyć do praktyki turystycznej, to pozwalają zrozumieć mechanizmy, które odpowiadają za decyzje osób uczestniczących w wyjazdach turystycznych. Na podstawie analizy marki terytorialnej, budowanej dla województwa kujawsko-pomorskiego, zastanowiono się, na ile tak różnorodna opowieść o województwie będzie czytelna dla osób uczestniczących we współczesnym ruchu turystycznym. Na ile spełni oczekiwania turystów poszukujących „autentycznego doświadczenia”, może jest to propozycja li tylko dla tych, co nie dbają o autentyczność i z chęcią oddają się rozmaitym grom turystycznym?</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Chudzyńska, I. (2021).<em> Konstelacje dobrych praktyk - antropologiczna refleksja nad marką województwa kujawsko-pomorskiego</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 75-86. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/19/7">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/19/7</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Boorstin C., 1964, The Image: A Guide to Pseudo-Events in America, Harper, New York.</em></p> <p><em>Borasińska A., 2008, Branding kulturowy jako novum w zarządzaniu marką polityczną, „Dialogi Polityczne”, nr 9.</em></p> <p><em>Dziekanowska M., 2015, Poczucie tożsamości regionalnej mieszkańców Lubelszczyzny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.</em></p> <p><em>Frątczak-Rudnicka B., Jak zmieniają się polscy konsumenci 50+ i jak się z nimi komunikować, https://docplayer.pl/108425962-Generacja-tsunami-o-seniorachsrebrne-obalamy-mity-partner-merytoryczny.html, [dostęp: 13.07.2022].</em></p> <p><em>Generacja Silver. Srebrne tsunami. Obalamy mity o seniorach, 2018, Telewizja</em></p> <p><em>Polska Biuro Reklamy, https://docplayer.pl/108425962-Generacja-tsunamio-seniorach-srebrne-obalamy-mity-partner-merytoryczny.html, [dostęp:13.07.2022].</em></p> <p><em>Giddens A., 1985, The Nation-state and Violence, Polity Press, Cambridge.</em></p> <p><em>Holt D., 2003, How brands become icons. The principles of cultural branding, Harvard Business Press, Boston.</em></p> <p><em>Konopski M., Wiśniewski R., 2019, Wpływ reformy administracyjnej na tożsamość terytorialną mieszkańców północno-wschodniej Polski, „Przegląd Geograficzny”, t. 91, z. 4.</em></p> <p><em>Lindstrom M., 2009, Brand sense marka pięciu zmysłów, przeł. B. Sałbut, Wydawnictwo Helion, Gliwice.</em></p> <p><em>Łoś A., 2021, Pięć wskazówek, które kształtują współczesne myślenie o budowaniu marek, czyli brand new branding, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/piecwskazowek-ktore-ksztaltuja-wspolczesne-myslenie-o-budowaniu-marekczyli-brand-new-branding/, [dostęp: 13.07.2022].</em></p> <p><em>MacCannell D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, przeł. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Muza, Warszawa.</em></p> <p><em>Matykowski R., 2017, Zbiorowości społeczno-przestrzenne i ich związki z terytorium: formy i czynniki regionalizmu w Polsce, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.</em></p> <p><em>Polak K., 2005, O mitach, symbolach, archetypach i markach, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/o-mitach-symbolach-archetypach-i-markach/, [dostęp: 18.02.2022].</em></p> <p><em>Rykiel Z., 1985, Badania świadomości regionalnej – przykład regionu katowickiego, „Przegląd Geograficzny”, t. 57, z. 1-2.</em></p> <p><em>Schmidt J. 1997, Stereotyp i granica. Pogranicze zaborów w mentalności współczesnych Wielkopolan, Wydawnictwo „ECO”, Międzychód.</em></p> <p><em>Segmentacja turystów krajowych, Kantar dla Polskiej Organizacji Turystycznej, lipiec 2019.</em></p> <p><em>Sobczyński M., 1984, Niezmienność dawnych granic politycznych na obszarze Polski, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica, 3.</em></p> <p><em>Solarz M., 2014, Trwałość granic politycznych państwa polskiego w latach 1569/1667–2014, Prace i Studia Geograficzne, t. 54.</em></p> <p><em>Szyfer A., 1996, Warmiacy. Studium tożsamości, Kantor Wydawniczy SAWW, Poznań.</em></p> <p><em>Węglarska K., 2013, Marketing jako „przyszłość” kultury, Acta Humana, nr 4.</em></p> <p><em>Zaborowski Ł., 2013, Podział kraju na województwa. Próba obiektywizacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.</em></p> Izabela Chudzyńska Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/19 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Kultura relacji międzyludzkich w warunkach konkurencji gospodarczej https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/32 <p>Obecne środowisko gospodarcze nasycone jest rywalizacją – oznacza to, że rynek jest zdominowany przez walkę konkurencyjną pomiędzy jego uczestnikami, coraz trudniej jest sprzedać oferowany produkt. Może to spowodować zakończenie działalności, ale też wymusza ciągłe doskonalenie działań, służących rozwojowi firmy. Niniejszy artykuł przedstawia pojęcie konkurencji w kontekście relacji biznesowych pomiędzy poszczególnymi uczestnikami gry rynkowej. Definicje konkurencji w ujęciu literaturowym opisuje reguły tej gry, zdrowe zasady konkurowania oraz te niezdrowe, nieetyczne, prowadzące do destrukcji konkurujących po obu stronach. Opisuje progowe zasady pozytywnych relacji biznesowych, uzasadniając je przykładami, jak również siły napędowe konkurencji w danym sektorze.</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Majewski, A. (2021).<em> Kultura relacji międzyludzkich w warunkach konkurencji gospodarczej</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja,, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 87-105. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/32/13">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/32/13</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Boatright J.R., 1997, Ethics and the Conduct of Business, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.</em></p> <p><em>Choński W., 2000, Malowana kiełbasa z hipermarketu, „Home&amp;Market”, nr 10 (99).</em></p> <p><em>Domarecki P., 2002, Klony odpierają ofensywę piratów, „Profit”, nr 7.</em></p> <p><em>Friedman M., 1962, Capitalism and Freedom, The University of Chicago Press, Chicago.</em></p> <p><em>Gasparski W., Dietl J. (red.), 2001, Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Glais M., 1998, Competition Policy, [w:] R. Arena, Ch. Longhi (red.), Markets and Organization, Springer, Berlin.</em></p> <p><em>Gontarz J., Orłowski K., Kozińska K., 2003, Zdrowie, etyka, wielkie pieniądze, „Businessman Magazine”, nr 3 (144).</em></p> <p><em>Karnaszewski P., Koliński Ł., 2001, Strategie zdobywców spółek, „Profit”, nr 8.</em></p> <p><em>Kay J., 1996, Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Klimczak B., 1999, Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.</em></p> <p><em>Klimczak B., 1997, Rynek kapitałowy. Etyczne otoczenie rynku kapitałowego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.</em></p> <p><em>Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner &amp; Ska, Warszawa 1994.</em></p> <p><em>Krupski R., 1997, Strategia sukcesu, [w:] R. Krupski (red.), Sukces w zarządzaniu.</em></p> <p><em>Problemy organizacyjno-zarządcze, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 761, Wrocław.</em><br /><em>Martinet B., Marti Y.M., 1999, Wywiad gospodarczy.</em></p> <p><em>Pozyskiwanie i ochrona informacji, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Matyjek Z., 2001, Trudno sprzedać dobre serce, „Profit”, nr 6.</em></p> <p><em>Nickels W.G., 2000, Zrozumieć biznes, Dom Wydawniczy Bellona, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa.</em></p> <p><em>Niklewicz K., 2003, Bez regulacji nie ma konkurencji, dodatek do „Gazety Wyborczej” – „Konkurencja”, wtorek, 3 czerwca 2003 r.</em></p> <p><em>Niklewicz K., 2003a, Zła twarz kartelu, dodatek do „Gazety Wyborczej” – „Konkurencja”, wtorek, 3 czerwca 2003 r.</em></p> <p><em>Obłój K., 1997, Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Olszewska B., 2000, Zarządzanie strategiczne. Praca zbiorowa. Skrypty Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.</em></p> <p><em>Paine L.S., 1991, Corporate Policy and the Ethics of Competitor Intelligence Gathering, “Journal of Business Ethics”, Vol. 10.</em></p> <p><em>Porter M.E., 1985, Competitive advantage. Creating and sustaining superior performance, The Free Press, New York, za: B. Gulski, 2005, Kształtowanie relacji małych przedsiębiorstw jako instrument realizacji strategii wzrostu, [w:] H. Brdulak, T. Gołębiowski (red.), Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, Wyd. SGH w Warszawie, Warszawa.</em></p> <p><em>Porter M.E., 1992, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Schumpeter J., 1942, Capitalism, Socialism and Democracy, Harper and Row, New York.</em></p> <p><em>Sławiński M., 2003, Naśladowcy i pasożyty, „Businessman Magazine”, nr 2 (143).</em></p> <p><em>Sobczak K., 2002, Zmylić klienta dobrą marką, „Profit”, nr 11.</em><br /><em>Stankiewicz M.J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Wydawniczy Organizator, Toruń.</em></p> <p><em>Stankunowicz E., 2000, Nie śpij, bo cię okradną, „Businessman Magazine”, nr 8 (113).</em></p> <p><em>Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, 1998, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Stigler G.J., 1968, The Organization of Industry, Richard D. Irvin, Homewood, Illinois.</em></p> <p><em>Stiglitz J.E., 1986, Theory of Competition, Incentives and Risks, [w:] G.F. Mathewson, J.E. Stiglitz (red.), New Developments in the Analysis of Market Structure, Macmillan, London.</em></p> <p><em>Wrzosek W., 1989, Badania i kształtowanie rynku, PWE, Warszawa.</em></p> <p><em>Wrzosek W., 1997, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.</em></p> Andrzej Majewski Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/32 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Miejsce sztuki na intelektualnym horyzoncie studentów studiów interdyscyplinarnych na kierunku Turystyka https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/33 <p>Celem artykułu była diagnoza stanu wiedzy o sztuce oraz identyfikacja sposobów praktykowania kontaktów ze sztuką w grupie kandydatów na studia interdyscyplinarne na kierunek Turystyka i Rekreacja. Metodologia badań obejmowała przede wszystkim testy sprawdzające wiedzę o sztuce, swobodne wywiady przeprowadzone podczas zwiedzania wybranych wystaw sztuk wizualnych oraz zestaw ankiet, w których głównym wątkiem tematycznym była kwestia odbioru i obcowania ze sztuką. Badania miały profil analizy jakościowej. Uzyskany materiał badawczy uprawnia do stwierdzenia, że stan wiedzy o sztuce w testowanej grupie okazał się alarmująco niski, a kontakty ze sztuką lub opracowaniami o sztuce nieomal w ogóle nie były praktykowane lub miały przypadkowy charakter. Wyniki badań ukazały także aktywację postaw preferujących jednostronność kształcenia zawodowego w opozycji do kształcenia typu „universitas”. Niemniej pomimo tego uczestnicy badań podczas badań w większości wykazywali żywe zainteresowanie sztuką i otwartość na jej oddziaływanie oraz chętnie opisywali swoje emocje związane z przeżywaniem sztuki, deklarując chęć zbliżenia się do niej.<br />Obecnie powyższa problematyka nie należy do szczególnie popularnych w naukowym doświadczeniu. Artykuł niniejszy, będąc swoistym studium „zbiorowego przypadku”, jest więc głosem uzupełniającym badania z lat poprzednich, prowadzone przez innych autorów i potwierdza, że sfera edukacji plastycznej wciąż znajduje w stanie wyraźnej zapaści.</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Nowicki, R. G. (2021).<em> Miejsce sztuki na intelektualnym horyzoncie studentów studiów interdyscyplinarnych na kierunku Turystyka</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 107-120. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/33/14">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/33/14</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Bachmann-Medik D., 2012, Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa.</em></p> <p><em>Bloom A., 1997, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.</em></p> <p><em>Boguszewska A., Stępnik M., Tarasiuk R., 2013, Stan wiedzy o sztuce i kulturze plastycznej i muzycznej uczniów kształconych według podstawy programowej obowiązującej w latach 1999–2010, Wydawnictwo UMCS, Lublin.</em></p> <p><em>Chłodna I., 2008, Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża, Wydawnictwo KUL, Lublin.</em></p> <p><em>Czakon E., 2013, Tradycja a rozumienie sztuki w filozofii Hansa-Georga Gadamera, „Estetyka i Krytyka”, nr 30.</em></p> <p><em>Daszkiewicz W., 2009, Dziedzictwo uniwersytetu średniowiecznego, „Cywilizacja”, nr 30.</em></p> <p><em>Gadamer H.G., 1993, Aktualność piękna – sztuka jako gra, symbol i święto, Oficyna Naukowa, Warszawa.</em></p> <p><em>Gombrich E.H., 2011, Pisma o sztuce i kulturze, Universitas, Kraków.</em></p> <p><em>Hauser A., 1970, Filozofia historii sztuki, PIW, Warszawa.</em></p> <p><em>Kamiński Z., Homilia ks. abpa Zygmunta Kamińskiego wygłoszona 8 października 2004 r. w Katedrze pw. św. Jakuba podczas Mszy świętej z okazji inauguracji nowego roku akademickiego na Uniwersytecie Szczecińskim.</em></p> <p><em>Kandinsky W., 1996, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź.</em></p> <p><em>Kłoskowska A., 2007, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Kobylarek A., 2002, Uniwersytet, zarys ewolucji idei podstawowych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1 (12).</em></p> <p><em>Kowalewski T., 2012, Potrzeba zmiany paradygmatu kształcenia wobec kryzysu edukacji, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 24.</em></p> <p><em>McCannell D., 1970, Turysta czyli nowa teoria klasy próżniaczej, Muza, Warszawa.</em></p> <p><em>Morawski S., 1987, Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? Czytelnik, Warszawa.</em></p> <p><em>Nieroba E., Czerner A., Szczepański M.S., 2010, Flirty tradycji z popkulturą.</em></p> <p><em>Dziedzictwo w późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.</em></p> <p><em>Popczyk M., 2013, Konteksty intermedialności, [w:] M. Popczyk (red.), Konteksty intermedialności, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochrona Pracy w Katowicach, Katowice.</em></p> <p><em>Satori G., 2005, Homo videns. Telewizja i post-myślenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.</em></p> <p><em>Szuman S., 1969, O sztuce i wychowaniu plastycznym, PZWS, Warszawa.</em></p> <p><em>Terzani T., 2010, Koniec jest moim początkiem, Zysk i S-ka, Poznań.</em></p> <p><em>Tytko M.M., 2012, O problemach kultury plastycznej w edukacji – cz. 2, „Kultura i Wychowanie”, nr 4.</em></p> Rafał Gerard Nowicki Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/33 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Big Data Analysis – nowa, lepsza metoda badań konsumentów usług turystycznych w regionach? Analiza porównawcza na przykładzie badań ruchu turystycznego prowadzonych w regionie kujawsko-pomorskim https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/17 <p>Zbieranie statystyk dotyczących turystyki jest ,,niezbędne do pomiaru wielkości, skali, wpływu i wartości turystyki na różnych szlakach geograficznych – od poziomu globalnego, poprzez krajowy aż do lokalnego miejsca docelowego” (Hall, Page 2014). Większość statystyk (wielkość turystyki, wydatki oraz cechy związane z turystami i podróżami) jest zbierana tradycyjnie za pomocą wywiadów lub ankiet (np. w gospodarstwach domowych, w regionach recepcyjnych, podczas tranzytu w podróży turystycznej). Tego typu metody pozyskiwania danych były dotychczas postrzegane jako podstawowe źródła danych dla statystyk turystyki krajowej i wyjazdowej. Celem artykułu jest identyfikacja i ocena potencjału analizy zbiorów danych typu Big Data, które w dobie rosnącej informatyzacji, zastosowania nowoczesnych technologii ICT (Information and Communications Technologies – ICT), w obszarze badań empirycznych nad turystyką wydają się być jedną z najbardziej aktualnych kwestii. Z uwagi na rosnące znaczenie, a także coraz łatwiejszy dostęp do tego typu danych, celem jest analiza porównawcza procedur badawczych oraz ocena przydatności danych zaliczanych do Big Data, jako potencjalnie wartościowych w perspektywie kolejnych planowanych badań, monitorujących ruch turystyczny w regionie (studium przypadku regionu kujawsko-pomorskiego).</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Jaroszewska-Brudnicka, R., Brudnicki, R., Śpiewak, R. (2021). <em>Big Data Analysis – nowa, lepsza metoda badań konsumentów usług turystycznych w regionach? Analiza porównawcza na przykładzie badań ruchu turystycznego prowadzonych w regionie kujawsko-pomorskim</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 123-137. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/17/3">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/17/3</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Alejziak W., 2010, Aktualny stan badań konsumentów usług turystycznych w regionach, [w:] E. Dziedzic (red.), Regionalne badania ruchu turystycznego i konsumpcji usług turystycznych w Polsce, POT, Warszawa [online] https://www.pot.gov.pl [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>Brudnicki R., 2005, Kierunki i metody badań ruchu turystycznego, Seria „Turystyka i Rekreacja”, nr 5, WSG, Bydgoszcz.</em></p> <p><em>Dziedzic T., 2013, Funkcje i użyteczność pomiarów ruchu turystycznego, „Problemy Turystyki i Rekreacji”, 2013 (4), SGTIR, Warszawa.</em></p> <p><em>Hall C.M., Page S., 2014, The geography of tourism and recreation: Environment, place and space (4th ed.), Routledge, New York [online] https://www.taylorfrancis.com [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>Kachniewska M., 2014, Big Data Analysis jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw i regionów turystycznych [online] https://cor.sgh.waw.pl [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>Majewska J., Napierała T., Adamiak M., 2016, Wykorzystanie nowych technologii i informacji do opisu przestrzeni turystycznej, „Folia Turistica”, nr 41, s. 309-340, Kraków [online] http://yadda.icm.edu.pl [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>Matczak A., 1992, Model badania ruchu turystycznego. Studium metodologiczne, Acta Universitatis Lodziensis, Wyd. UŁ, Łódź.</em></p> <p><em>Nam H., Kannan P.K., 2014, Informational Value of Social Tagging Networks, “Journal of Marketing”, 78 (4) [online] https://www.researchgate.net [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>O’Neil C., 2017, Broń matematycznej zagłady – jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Ryśnik J., Żylak D., Gibas P., 2019, Tradycyjne ankietowanie vs. wykorzystanie Big Data danych geolokalizacyjnych – analiza porównawcza na przykładzie badań turystów-kibiców sportowych uczestniczących w ME U21 2017 w Tychach, „Folia Turistica”, nr 53, Kraków [online] http://www.folia-turistica.pl [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>Saluveer E., Raun J. i in., 2020, Methodological framework for producing national tourism statistics from mobile positioning data, “Annals of Tourism Research”, Vol. 81, March 2020, 102895, [online] https://www.sciencedirect.com [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>Śledziewska K., Włoch R., 2021, Gospodarka cyfrowa – jak technologie zmieniają świat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa [online] https://www.delab.uw.edu.pl [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>Włodarczyk B. (red.), 2011, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w roku 2011, Wyd. ROTWŁ i IGMiTUŁ, Łódź.</em></p> <p><em>Woźniczka J., 2018, Big Data i ich wykorzystanie w analityce marketingowej.</em></p> <p><em>Wybrane problemy badawcze, „Marketing i Rynek”, 3/2018 [online] https://www.researchgate.net [data dostępu: 15.05.2022].</em></p> <p><em>Zhan Y., Hua Tan K., Ji G., Chung L., Tseng M., 2021, A Big Data Framework for Facilitating Product Innovation Processes, “Business Process Management Journal”, 23 (3) [online] https://sm.xmu.edu.cn [data dostępu: 15.05.2021].</em></p> Renata Jaroszewska-Brudnicka, Robert Józef Brudnicki, Rafał Śpiewak Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/17 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Rozwiązania proekologiczne w hotelarstwie https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/45 <p>Niekorzystny wpływ wielu gałęzi gospodarki na środowisko naturalne, m.in. na kryzys klimatyczny i degradację środowiska naturalnego, spowodował konieczność dopasowania produktu turystycznego do potrzeb zrównoważonego rozwoju. Działania proekologiczne w hotelarstwie odpowiadają zatem na potrzebę rynku (preferencje gości), a także na zalecenia globalnych organizacji, wywierających wpływ na sektor turystyczny. Rozwój zrównoważony to równowaga pomiędzy ekonomią, ekologią oraz problemami społecznymi. Ochrona środowiska powinna być kluczowym zagadnieniem w turystyce, gdyż natura jest przyczyną odwiedzin turystów, więc aby było co odwiedzać, sektor turystyczny nie może jej degradować.</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Marszańska, M. (2021).<em> Rozwiązania proekologiczne w hotelarstwie</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 139-153. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/45/15">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/45/15</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Dominik P., 2009, Zrównoważony rozwój. Ekologia w hotelarstwie i gastronomii, „Przegląd Gastronomiczny”, nr 4/2009.</em></p> <p><em>Kłos A., 2013, Proekologiczne rozwiązania w obiektach hotelarskich, Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, Warszawa.<br /></em></p> <p><em>Kozłowski S., 2002, Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>Prochowicz M., 2015, Działalność obiektów hotelowych w kierunku ochrony środowiska, Europa Regionum, t. XXIII, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie.</em></p> <p><em>Starowiejska I. (red.), 2011, Czysta turystyka, czyli odpowiedź na potrzeby współczesnego turysty, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków.</em></p> <p><em>Zaremba D., 2000, Ekoturystyka – wyzwania i nadzieje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.</em></p> <p><em>https://greenview.sg/cornell-hotel-school-report-reveals-continued-carbonfootprint-<br />reduction-in-hotels-around-the-world/ [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://hotelnotera.pl/jestesmy-eko/ [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://sdgs.un.org/goals [data dostępu: 30.05.2022 r.].<br />https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2022-01/220118-<br />Barometersmall.pdf?_PBIQdr4u_qM0w56.l0NpfGPzylGu6Md [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://wttc.org/Research/Economic-Impact [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://www.arlamow.pl/hotel-ekologiczny [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://www.forbes.com/sites/sandramacgregor/2020/02/16/travel-greendiscover-some-of-the-worlds-best-eco-friendly-hotels/?sh=17793b94a6a1 [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://www.hotelskipper.pl/ [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://www.ighp.pl/hotel-bez-plastiku-kampania-edukacyjna-ighp-dlahotelarzy [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://www.skanska.pl/ [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://www.sustainability.booking.com/industryinsights/2021-sustainabilityreport [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://www.usgbc.org/leed [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> <p><em>https://zainwestujwnieruchomosci.pl/artykul/rynek/eko-certyfikaty-dla-hotelistaja-sie-koniecznoscia-ID35.html [data dostępu: 30.05.2022 r.].</em></p> Magdalena Marszańska Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/45 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Konkurencyjność usług agroturystycznych w województwie warmińsko-mazurskim https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/46 <p>Na całym świecie nastała moda na wyjazdy daleko od miasta, w piękno natury, gdzie można oddychać świeżym powietrzem i obcować z przyrodą. Dlatego celem danego artykułu jest poznanie czynników wpływających na decyzje potencjalnych klientów przy wyborze obiektów i usług agroturystycznych, a główna hipoteza zakłada, iż najważniejszą rolę w wyborze oferty agroturystycznej odgrywa cena. Problemem badawczym w niniejszym artykule jest ustalenie, na jakie elementy oferty agroturystycznej zwracają uwagę potencjalni klienci.<br />Świat się zmienia, potrzeby ludzi również, dlatego badanie ma wyjaśnić, na co zwracają uwagę potencjalni klienci przy wyborze usług i obiektów agroturystycznych i jakie są istotne czynniki, wpływające na ich wybór. Przeprowadzone badanie pozwoliło na wyodrębnienie najważniejszych elementów oferty agroturystycznej. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego za pomocą kwestionariusza ankiety, umieszczonego na portalu społecznościowym i skierowano go do potencjalnych klientów. Badanie zostało przeprowadzone w pierwszej połowie 2021 r. i wzięło w nim udział 101 osób (53 kobiety, 48 mężczyzn). Uzyskane wyniki wskazują, iż:<br />• potencjał konkurencyjny jest istotnym elementem przy wyborze oferty agroturystycznej;<br />• potencjalni klienci, wybierający gospodarstwo agroturystyczne, w większości zwracają uwagę na szeroką ofertę usług, możliwość płatności kartą oraz na bliskość dodatkowych atrakcji;<br />• potencjalni klienci zwracają uwagę przede wszystkim na przewagę konkurencyjną<br />gospodarstwa agroturystycznego, w szczególności na cenę oferty;<br />• lokalizacja jest elementem bardzo istotnym przy wyborze oferty agroturystycznej;<br />• dominującym elementem przy wyborze oferty agroturystycznej w województwie warmińsko-mazurskim jest cena;<br />• nabywcy usług agroturystycznych preferują ośrodki położone blisko plaży lub lasu oraz dodatkowych atrakcji.</p> <p> </p> <p><strong>Cytowanie___________________________________________________________________________</strong></p> <p>Paradowska, K., Vereshchak, K., Zawadzka, A. (2021).<em> Konkurencyjność usług agroturystycznych w województwie warmińsko-mazurskim</em>, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 155-170. <a href="https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/46/16">https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/46/16</a></p> <p><strong>________________________________________________________________________________________</strong></p> <p> </p> <p><strong>Bibliografia</strong></p> <p><em>Bennett R.J. &amp; Smith C., 2002, Competitive conditions, competitive advantage and the location of SMEs, “Journal of Small Business and Enterprise Development”, 9 (1).</em></p> <p><em>Budzinowski R., 1992, Koncepcja gospodarstwa rolnego w prawie rolnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.</em></p> <p><em>Budzinowski R., 2002, Nowa definicja przedsiębiorcy rolnego we włoskim kodeksie cywilnym, „Studia Iuridica Agraria”, t. III, Białystok.</em></p> <p><em>Drzewiecki M., 1995, Agroturystyka, Instytut Wydawniczy Świadectwo, Bydgoszcz.</em></p> <p><em>Gherman C., 2013, Agritourism and food insecurity. A global threat, [w:] I. Talabă, A.P. Haller, M. Herciu, D. Ungureanu (red.), Proceedings of the 15th International Conference Romanian Rural Tourism in the Context of Sustainable Development: Present and Prospects; Iascedillãi Branch of Romanian Academy: Vatra Dornei, Romania.</em></p> <p><em>Karabati S., Dogan E., Pinar M., Celik L.M., 2009, Socio-Economic Effects of Agri-Tourism on Local Communities in Turkey: The Case of Aglasun, “Journal of Hospitality &amp; Tourism Administration”, Vol. 10.</em></p> <p><em>Kraszewska M., Pujer K., 2017, Konkurencyjność przedsiębiorstw Sposoby budowania przewagi konkurencyjnej, Exante Wydawnictwo Naukowe, Wrocław.</em></p> <p><em>Lachiewicz S., Matejun M., 2009, Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, Wyd. Monografii Politechniki Łódzkiej, Łódź.</em></p> <p><em>Лученок С.А., 2008, Агротуризм: мировой опыт и развитие в Республике Беларусь, Мн: БГЭУ.</em></p> <p><em>Папирян Г.А., 2000, Международные экономические отношения: экономика туризма, М.: Финансы и статистика.</em></p> <p><em>Porter M.E., 1990, The Competitive Advantage of Nations, Free Press, MacMillan, New York.</em></p> <p><em>Rilla E., Hardesty S.D., Getz C., George H., 2011, California agritourism </em><em>operations and their economic potential are growing, “California Agriculture &amp; Natural Resources”, Vol. 65 (2).</em></p> <p><em>Roman M., 2018, Innowacyjność agroturystyki jako czynnik poprawy konkurencyjności turystycznej makroregionu Polski Wschodniej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.</em></p> <p><em>Rumelt R., 1984, Towards a strategic theory of the firm, [w:] R.B. Lamb (red.), Competitive strategic management, Prentice Hall, New Jersey.</em></p> <p><em>Szymecka A., 2007, Przedsiębiorstwo rolne we włoskim systemie prawnym, „Przegląd Prawa Rolnego”, nr 2.</em></p> <p><em>Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007, Ankara, Turkey.</em></p> <p><em>Tew C., Barbieri C., 2012, The perceived benefits of agritourism: The provider’s perspective, “Tourism Management”, Vol. 33 (1).</em></p> <p><em>Topcu E.D., 2007, Agri-Tourism: As a New Element of Country Planning, Basılmamıº Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Ankara, Turkey.</em></p> <p><em>Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z późn. zm. (Dz. U. nr 80, poz. 350).</em></p> <p><em>Wernerfelt B., 1984, A resource-based view of the firm, “Strategic Management Journal”, 5 (2).</em></p> <p><em>https://www.gov.pl/web/rolnictwo/-program-rozwoju-obszarow-wiejskich-2014-2020-prow-2014-2020 [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>https://www.nocowanie.pl/wyniki-badania---coronavirus-a-plany-wyjazdowepolakow.html [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>https://thefutureorganization.com/why-competition-is-a-good-thing/ [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> <p><em>https://mfiles.pl/pl/index.php/Przewaga_konkurencyjna [dostęp: 29.04.2021 r.].</em></p> Karolina Paradowska, Ksenia Vereshchak, Anna Zawadzka Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/46 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000 Poradnik dla rozpoczynających nowe aktywności w ramach kół gospodyń wiejskich https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/47 <p>1. Koła gospodyń wiejskich aktywnym uczestnikiem procesu rozwoju polskiej wsi. Małgorzata Wyrwicz<br>2. Jak koło gospodyń wiejskich może zostać organizatorem turystyki? Dominik Borek<br>3. Jak lepiej się przygotować do konkursu kulinarnego? Kuba Steuermark<br>4. Turystyka wiejska – potencjał, możliwości, specyfika i szanse. Jagienka Świetlik-Prus<br>5. „Wytworzone przez Koło Gospodyń Wiejskich” – etykieta jako narzędzie budowania marki. Małgorzata Wyrwicz</p> Dominik Borek, Kuba Steuermark, Jagienka Świetlik-Prus, Małgorzata Wyrwicz Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/47 Wed, 17 May 2023 00:00:00 +0000