Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym w dynamicznym otoczeniu
Słowa kluczowe:
przedsiębiorstwo turystyczne, otoczenie zewnętrzne, metody, zarządzanie przedsiębiorstwem, analiza otoczenia i procesówAbstrakt
Każde przedsiębiorstwo, bez względu na branżę, w której działa, musi w sposób optymalny podejmować decyzje organizacyjno-biznesowe, uwzględniając uwarunkowania nie tylko mikrootoczenia, lecz również makrootoczenia. W przypadku przedsiębiorstw turystycznych ważne jest wziąć pod uwagę metody wspomagające zarządzanie z uwzględnieniem kryterium funkcji zarządzania. Istotne jest optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów przedsiębiorstwa turystycznego ze względu na dynamiczność zmian potrzeb i preferencji klientów czy też rynek firm konkurencyjnych, szczególnie ważne są firmy, które mają tożsamy profil działalności oraz geograficzny zasięg oddziaływania na rynek.
Cytowanie___________________________________________________________________________
Kęsy, M., Krawczuk, N., Ślusarczyk, M. (2021). Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym w dynamicznym otoczeniu, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 19-33. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/15/2
________________________________________________________________________________________
Bibliografia
Art. 55 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Bubacz K. (red.), 2010, Zarządzanie strategiczne. Metody analizy strategicznej z przykładami, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Czernicki Ł., Kukołowicz P., Miniszewski M., 2020, Branża turystyczna w Polsce.
Obraz sprzed pandemii, Wyd. Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa.
Dziedzic T., Łopaciński K., Saja A., Szegidewicz J., 2010, Polska gospodarka turystyczna w okresie światowego kryzysu, Instytut Turystyki, Warszawa.
Filip P., Grzebyk M., Nesterowicz R., Sowa B., 2014, Rachunkowość przedsiębiorstw, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
Gierszewska G., Romanowska M., 2002, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Główny Urząd Statystyczny [GUS], 2019.
Gołembski G., 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne: ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa.
Kraś J., 2010, Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych w Polsce, Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej
17, Rzeszów.
Mendoza A.G., Reinoso N., 2020, Estudio de pérdidas y estrategias de reactivación para el sector turístico por crisis sanitaria COVID-19 en el destino Manta (Ecuador), Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 4 (1).
Panasiuk A. (red.), 2013, Marketing w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pawlak Z., 2012, Biznesplan. Zastosowanie i przykłady, Poltext, Warszawa.
Rapacz A., 1998, Podstawy zarządzania procesem świadczenia usług w przedsiębiorstwie turystycznym, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wroclawiu,
nr 795, Wrocław.
Sikora J., 2012, Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Stojczew K., 2021, Ocena wpływu pandemii koronawirusa na branżę turystyczną w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Vol. 65, nr 1, Wrocław.
https://mfiles.pl/pl/index.php/Mikrootoczenie [dostęp: 29.04.2021 r.].
https://mfiles.pl/pl/index.php/Sezonowo%C5%9B%C4%87_popytu_turystycznego [dostęp: 29.04.2021 r.].