Managing a tourism enterprise in a dynamic environment
Keywords:
tourism enterprise, external environment, methodology, managing enterprise, analysis of the environment and processesAbstract
Each enterprise, regardless of the industry in which it operates, must make optimal organisational and business decisions, taking into account not only micro but also macro environment conditions. In the case of tourist enterprises, it is important to take into account the methods supporting management, taking into consideration the criterion of management functions. It is important to optimally use the resources of a tourist enterprise in view of the dynamics of changes in the needs and preferences of customers or the market of competing companies, especially important are companies which have the same profile of activity and geographical range of influence on the market.
Citation_______________________________________________________________________________
Kęsy, M., Krawczuk, N., Ślusarczyk, M. (2021). Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym w dynamicznym otoczeniu, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, p. 19-33. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/15/2
________________________________________________________________________________________
References
Art. 55 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Bubacz K. (red.), 2010, Zarządzanie strategiczne. Metody analizy strategicznej z przykładami, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Czernicki Ł., Kukołowicz P., Miniszewski M., 2020, Branża turystyczna w Polsce.
Obraz sprzed pandemii, Wyd. Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa.
Dziedzic T., Łopaciński K., Saja A., Szegidewicz J., 2010, Polska gospodarka turystyczna w okresie światowego kryzysu, Instytut Turystyki, Warszawa.
Filip P., Grzebyk M., Nesterowicz R., Sowa B., 2014, Rachunkowość przedsiębiorstw, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
Gierszewska G., Romanowska M., 2002, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Główny Urząd Statystyczny [GUS], 2019.
Gołembski G., 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne: ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa.
Kraś J., 2010, Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych w Polsce, Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej
17, Rzeszów.
Mendoza A.G., Reinoso N., 2020, Estudio de pérdidas y estrategias de reactivación para el sector turístico por crisis sanitaria COVID-19 en el destino Manta (Ecuador), Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 4 (1).
Panasiuk A. (red.), 2013, Marketing w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pawlak Z., 2012, Biznesplan. Zastosowanie i przykłady, Poltext, Warszawa.
Rapacz A., 1998, Podstawy zarządzania procesem świadczenia usług w przedsiębiorstwie turystycznym, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wroclawiu,
nr 795, Wrocław.
Sikora J., 2012, Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Stojczew K., 2021, Ocena wpływu pandemii koronawirusa na branżę turystyczną w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Vol. 65, nr 1, Wrocław.
https://mfiles.pl/pl/index.php/Mikrootoczenie [dostęp: 29.04.2021 r.].
https://mfiles.pl/pl/index.php/Sezonowo%C5%9B%C4%87_popytu_turystycznego [dostęp: 29.04.2021 r.].