Zarządzanie walorami krajoznawczo-turystycznymi w regionie pilskim

Autor

Słowa kluczowe:

zarządzanie, marketing, walory krajoznawczo-turystyczne

Abstrakt

Ogólny opis problematyki: problematyka badań w sferze zarządzania walorami krajoznawczo-turystycznymi jest w polskiej literaturze podejmowana bardzo rzadko, co wynika z systemu zarządzania funkcjonującego do 1989 r. (rynek producenta), jak również ze sposobu funkcjonowania samorządu lokalnego w tamtym okresie.
Cel artykułu: dokonanie analizy walorów krajoznawczo-turystycznych występujących w regionie pilskim i przedstawienie aktualnych problemów związanych z zarządzaniem nimi.
Metody badawcze: analiza zagranicznej i polskiej literatury z dziedziny zarządzania turystyką oraz metoda ilościowa i jakościowa związana z lokalizacją badanych walorów.
Najważniejsze tezy: region pilski posiada walory krajoznawczo-turystyczne; w badanym regionie istnieje znikoma infrastruktura w zakresie walorów krajoznawczo-turystycznych, jednak istnieją różne inne formy aktywności, zasady funkcjonowania oferowanych atrakcji turystycznych wymagają zmian, w badanym regionie nie stosuje się badań związanych z walorami krajoznawczo-turystycznymi i atrakcjami turystycznymi.
Wyniki badań: przeprowadzone badania wykazały, iż konieczne jest wdrożenie bardziej efektywnych metod zarządzania walorami krajoznawczo-turystycznymi w regionie pilskim i zasad marketingu, a także metod ich badań oraz szkoleń personelu zajmującego się turystyką.
Oryginalność opracowania: artykuł posiada charakter przeglądowy i praktyczny, przedstawia metody, kierunki badań i lokalizację w terenie badanych obiektów.
Rodzaj opracowania: artykuł o charakterze przeglądowym z wyszczególnieniem badań empirycznych w postaci opracowań graficznych związanych z badanymi obiektami.
Konkluzje: przeprowadzone badania wykazały, iż konieczne jest wdrożenie bardziej efektywnych metod zarządzania walorami krajoznawczo-turystycznymi w regionie pilskim i zasad marketingu, a także metod ich badań oraz szkoleń personelu zajmującego się turystyką. Omówione
w końcowej części opracowania problemy badawcze wskazują na konieczność podjęcia badań, których wyniki mogłyby ułatwić zarządzanie w obszarze turystyki, ze szczególnym uwzględnieniem walorów krajoznawczo-turystycznych, zarówno władzom lokalnym, jak i teoretykom.

 

Cytowanie___________________________________________________________________________

Kwaśniewski, J. P. (2021). Zarądzanie walorami krajoznawczo-turystycznymi w regionie pilskim, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 35-54. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/18/6

________________________________________________________________________________________

 

Bibliografia

Fyall A., 2003, Marketing visitor attractions: a collaborative approach, [w:] A. Fyall, B. Garrod, A. Leask (red.), Managing Visitor Attractions. New Directions, “Butterworth-Heinemann”, Oxford.

Garrod B., 2003, Managing visitor impacts, [w:] A. Fyall, B. Garrod, A. Leask (red.), Managing Visitor Attractions. New Directions, “Butterworth- Heinemann”, Oxford.

Gaworecki W.W., 2000, Turystyka, PWE, Warszawa.

Kimes S., 1989, Yield management: a tool for capacity-constrained service firms, “Journal of Operations Management”, nr 8 (4).

Kondracki J., 1998, Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kowalczyk A., 2003, Tourism as a factor of local development, [w:] A. Kowalczyk (red.), Geographical space at the turn of the century, UW, Warszawa.

Kruczek Z., 2014, Frekwencja w atrakcjach turystycznych, POT, Kraków — Warszawa.

Leask A., 2010, Progress in visitor attraction research: Towards more effective management, “Tourism Management”, nr 31 (2).

Leask A., Fyall A., Barron P., 2013, Generation Y: An Agenda for Future Visitor Attraction Research, “International Journal of Tourism Research”.

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa.

Liszewski S., 2002, Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne, [w:] G. Gołembski (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Łakomiec J. i in., 2017, Parki krajobrazowe Wielkopolski, Bogucki WN, Poznań.

Łęcki W., 1988, Województwo pilskie, PWN, Warszawa.

Mason P., 2005, Visitor management in protected areas: from „hard” to „soft” approaches?, “Current Issues in Tourism”, nr 8 (2/3).

Młynarczyk Z., Zajadacz A. (red.), 2009, Walory i atrakcje turystyczne, UAM, Poznań.

Nowacki M., 2014, Zarządzanie atrakcjami turystycznymi w świetle aktualnych badań, WSB, Poznań.

Pawlicz A., 2012, Zastosowanie technik yield management w komercjalizacji turystyki kulturowej, „Turystyka Kulturowa”, nr 1.

Ponikiewski A., 2007, Podstawowe pojęcia krajoznawcze, PTTK, Warszawa.

Potocka I., 2009, Atrakcyjność turystyczna i metody jej identyfikacji, [w:] Z. Młynarczyk, A. Zajadacz (red.), Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, UAM, Poznań.

Purchla J. (red.), 2011, Zarządzanie miejscami wpisanymi na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w Polsce i Norwegii, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków.

Urząd Miasta w Pile, 2020, Pomniki przyrody powiatu pilskiego, Bogucki S.C., Poznań.

Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. nr 96, poz. 603).

Wiluś R., 1997, Rozwój funkcji turystycznej w dolinie rzeki Warty, ŁTN, Łódź.

Pobrania

Opublikowane

2023-05-17