Miejsce sztuki na intelektualnym horyzoncie studentów studiów interdyscyplinarnych na kierunku Turystyka

Autor

Słowa kluczowe:

edukacja artystyczna, wychowanie estetyczne, wiedza o sztuce, percepcja sztuki, kultura artystyczna, uczestnictwo w kulturze

Abstrakt

Celem artykułu była diagnoza stanu wiedzy o sztuce oraz identyfikacja sposobów praktykowania kontaktów ze sztuką w grupie kandydatów na studia interdyscyplinarne na kierunek Turystyka i Rekreacja. Metodologia badań obejmowała przede wszystkim testy sprawdzające wiedzę o sztuce, swobodne wywiady przeprowadzone podczas zwiedzania wybranych wystaw sztuk wizualnych oraz zestaw ankiet, w których głównym wątkiem tematycznym była kwestia odbioru i obcowania ze sztuką. Badania miały profil analizy jakościowej. Uzyskany materiał badawczy uprawnia do stwierdzenia, że stan wiedzy o sztuce w testowanej grupie okazał się alarmująco niski, a kontakty ze sztuką lub opracowaniami o sztuce nieomal w ogóle nie były praktykowane lub miały przypadkowy charakter. Wyniki badań ukazały także aktywację postaw preferujących jednostronność kształcenia zawodowego w opozycji do kształcenia typu „universitas”. Niemniej pomimo tego uczestnicy badań podczas badań w większości wykazywali żywe zainteresowanie sztuką i otwartość na jej oddziaływanie oraz chętnie opisywali swoje emocje związane z przeżywaniem sztuki, deklarując chęć zbliżenia się do niej.
Obecnie powyższa problematyka nie należy do szczególnie popularnych w naukowym doświadczeniu. Artykuł niniejszy, będąc swoistym studium „zbiorowego przypadku”, jest więc głosem uzupełniającym badania z lat poprzednich, prowadzone przez innych autorów i potwierdza, że sfera edukacji plastycznej wciąż znajduje w stanie wyraźnej zapaści.

 

Cytowanie___________________________________________________________________________

Nowicki, R. G. (2021). Miejsce sztuki na intelektualnym horyzoncie studentów studiów interdyscyplinarnych na kierunku Turystyka, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 107-120. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/33/14

________________________________________________________________________________________

 

Bibliografia

Bachmann-Medik D., 2012, Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Bloom A., 1997, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Boguszewska A., Stępnik M., Tarasiuk R., 2013, Stan wiedzy o sztuce i kulturze plastycznej i muzycznej uczniów kształconych według podstawy programowej obowiązującej w latach 1999–2010, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Chłodna I., 2008, Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Czakon E., 2013, Tradycja a rozumienie sztuki w filozofii Hansa-Georga Gadamera, „Estetyka i Krytyka”, nr 30.

Daszkiewicz W., 2009, Dziedzictwo uniwersytetu średniowiecznego, „Cywilizacja”, nr 30.

Gadamer H.G., 1993, Aktualność piękna – sztuka jako gra, symbol i święto, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Gombrich E.H., 2011, Pisma o sztuce i kulturze, Universitas, Kraków.

Hauser A., 1970, Filozofia historii sztuki, PIW, Warszawa.

Kamiński Z., Homilia ks. abpa Zygmunta Kamińskiego wygłoszona 8 października 2004 r. w Katedrze pw. św. Jakuba podczas Mszy świętej z okazji inauguracji nowego roku akademickiego na Uniwersytecie Szczecińskim.

Kandinsky W., 1996, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź.

Kłoskowska A., 2007, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kobylarek A., 2002, Uniwersytet, zarys ewolucji idei podstawowych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1 (12).

Kowalewski T., 2012, Potrzeba zmiany paradygmatu kształcenia wobec kryzysu edukacji, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 24.

McCannell D., 1970, Turysta czyli nowa teoria klasy próżniaczej, Muza, Warszawa.

Morawski S., 1987, Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? Czytelnik, Warszawa.

Nieroba E., Czerner A., Szczepański M.S., 2010, Flirty tradycji z popkulturą.

Dziedzictwo w późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Popczyk M., 2013, Konteksty intermedialności, [w:] M. Popczyk (red.), Konteksty intermedialności, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochrona Pracy w Katowicach, Katowice.

Satori G., 2005, Homo videns. Telewizja i post-myślenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Szuman S., 1969, O sztuce i wychowaniu plastycznym, PZWS, Warszawa.

Terzani T., 2010, Koniec jest moim początkiem, Zysk i S-ka, Poznań.

Tytko M.M., 2012, O problemach kultury plastycznej w edukacji – cz. 2, „Kultura i Wychowanie”, nr 4.

Pobrania

Opublikowane

2023-05-17