The place of art in the intellectual horizons of students of interdisciplinary studies in the field of tourism
Keywords:
edukacja artystyczna, wychowanie estetyczne, wiedza o sztuce, percepcja sztuki, kultura artystyczna, uczestnictwo w kulturzeAbstract
The aim of the paper was to diagnose the state of knowledge on art and to assess the ways of making practical contact with art among a group of candidates for interdisciplinary studies. Survey methodology included first of all tests which checked the candidates’ knowledge on art, interviews carried out while visiting selected art exhibitions and a set of surveys focusing on the issue of reception and
contact with art. The study was based on qualitative analysis. The obtained results allow us to conclude that the respondents turned out to have very limited knowledge on art and they had hardly any contact with art or publications on art. Moreover, the results show that a number of respondents preferring onefield vocational training to “universitas” type of training has increased recently. Nevertheless, despite these tendencies, during the survey the respondents took a lively interest in art and turned out to be open to its influence and willing to describe their emotions connected with experiencing art, declaring
their willingness to become more interested in art.
At present this issue is not very popular in academic research. Therefore, this paper, being a certain “collective case” study, is an opinion complementing the studies carried out in the previous years by other authors and confirms that the area of art education is still in a state of collapse.
Citation______________________________________________________________________________
Nowicki, R. G. (2021). Miejsce sztuki na intelektualnym horyzoncie studentów studiów interdyscyplinarnych na kierunku Turystyka, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 107-120. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/33/14
________________________________________________________________________________________
References
Bachmann-Medik D., 2012, Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Bloom A., 1997, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Boguszewska A., Stępnik M., Tarasiuk R., 2013, Stan wiedzy o sztuce i kulturze plastycznej i muzycznej uczniów kształconych według podstawy programowej obowiązującej w latach 1999–2010, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Chłodna I., 2008, Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Czakon E., 2013, Tradycja a rozumienie sztuki w filozofii Hansa-Georga Gadamera, „Estetyka i Krytyka”, nr 30.
Daszkiewicz W., 2009, Dziedzictwo uniwersytetu średniowiecznego, „Cywilizacja”, nr 30.
Gadamer H.G., 1993, Aktualność piękna – sztuka jako gra, symbol i święto, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Gombrich E.H., 2011, Pisma o sztuce i kulturze, Universitas, Kraków.
Hauser A., 1970, Filozofia historii sztuki, PIW, Warszawa.
Kamiński Z., Homilia ks. abpa Zygmunta Kamińskiego wygłoszona 8 października 2004 r. w Katedrze pw. św. Jakuba podczas Mszy świętej z okazji inauguracji nowego roku akademickiego na Uniwersytecie Szczecińskim.
Kandinsky W., 1996, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź.
Kłoskowska A., 2007, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kobylarek A., 2002, Uniwersytet, zarys ewolucji idei podstawowych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1 (12).
Kowalewski T., 2012, Potrzeba zmiany paradygmatu kształcenia wobec kryzysu edukacji, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 24.
McCannell D., 1970, Turysta czyli nowa teoria klasy próżniaczej, Muza, Warszawa.
Morawski S., 1987, Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? Czytelnik, Warszawa.
Nieroba E., Czerner A., Szczepański M.S., 2010, Flirty tradycji z popkulturą.
Dziedzictwo w późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Popczyk M., 2013, Konteksty intermedialności, [w:] M. Popczyk (red.), Konteksty intermedialności, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochrona Pracy w Katowicach, Katowice.
Satori G., 2005, Homo videns. Telewizja i post-myślenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Szuman S., 1969, O sztuce i wychowaniu plastycznym, PZWS, Warszawa.
Terzani T., 2010, Koniec jest moim początkiem, Zysk i S-ka, Poznań.
Tytko M.M., 2012, O problemach kultury plastycznej w edukacji – cz. 2, „Kultura i Wychowanie”, nr 4.