Konkurencyjność usług agroturystycznych w województwie warmińsko-mazurskim
Słowa kluczowe:
agroturystyka, konkurencyjność, cena, jakość, turystyka, klienci, oferta, turystyka wiejska, rekreacja, konkurencjaAbstrakt
Na całym świecie nastała moda na wyjazdy daleko od miasta, w piękno natury, gdzie można oddychać świeżym powietrzem i obcować z przyrodą. Dlatego celem danego artykułu jest poznanie czynników wpływających na decyzje potencjalnych klientów przy wyborze obiektów i usług agroturystycznych, a główna hipoteza zakłada, iż najważniejszą rolę w wyborze oferty agroturystycznej odgrywa cena. Problemem badawczym w niniejszym artykule jest ustalenie, na jakie elementy oferty agroturystycznej zwracają uwagę potencjalni klienci.
Świat się zmienia, potrzeby ludzi również, dlatego badanie ma wyjaśnić, na co zwracają uwagę potencjalni klienci przy wyborze usług i obiektów agroturystycznych i jakie są istotne czynniki, wpływające na ich wybór. Przeprowadzone badanie pozwoliło na wyodrębnienie najważniejszych elementów oferty agroturystycznej. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego za pomocą kwestionariusza ankiety, umieszczonego na portalu społecznościowym i skierowano go do potencjalnych klientów. Badanie zostało przeprowadzone w pierwszej połowie 2021 r. i wzięło w nim udział 101 osób (53 kobiety, 48 mężczyzn). Uzyskane wyniki wskazują, iż:
• potencjał konkurencyjny jest istotnym elementem przy wyborze oferty agroturystycznej;
• potencjalni klienci, wybierający gospodarstwo agroturystyczne, w większości zwracają uwagę na szeroką ofertę usług, możliwość płatności kartą oraz na bliskość dodatkowych atrakcji;
• potencjalni klienci zwracają uwagę przede wszystkim na przewagę konkurencyjną
gospodarstwa agroturystycznego, w szczególności na cenę oferty;
• lokalizacja jest elementem bardzo istotnym przy wyborze oferty agroturystycznej;
• dominującym elementem przy wyborze oferty agroturystycznej w województwie warmińsko-mazurskim jest cena;
• nabywcy usług agroturystycznych preferują ośrodki położone blisko plaży lub lasu oraz dodatkowych atrakcji.
Cytowanie___________________________________________________________________________
Paradowska, K., Vereshchak, K., Zawadzka, A. (2021). Konkurencyjność usług agroturystycznych w województwie warmińsko-mazurskim, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 155-170. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/46/16
________________________________________________________________________________________
Bibliografia
Bennett R.J. & Smith C., 2002, Competitive conditions, competitive advantage and the location of SMEs, “Journal of Small Business and Enterprise Development”, 9 (1).
Budzinowski R., 1992, Koncepcja gospodarstwa rolnego w prawie rolnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Budzinowski R., 2002, Nowa definicja przedsiębiorcy rolnego we włoskim kodeksie cywilnym, „Studia Iuridica Agraria”, t. III, Białystok.
Drzewiecki M., 1995, Agroturystyka, Instytut Wydawniczy Świadectwo, Bydgoszcz.
Gherman C., 2013, Agritourism and food insecurity. A global threat, [w:] I. Talabă, A.P. Haller, M. Herciu, D. Ungureanu (red.), Proceedings of the 15th International Conference Romanian Rural Tourism in the Context of Sustainable Development: Present and Prospects; Iascedillãi Branch of Romanian Academy: Vatra Dornei, Romania.
Karabati S., Dogan E., Pinar M., Celik L.M., 2009, Socio-Economic Effects of Agri-Tourism on Local Communities in Turkey: The Case of Aglasun, “Journal of Hospitality & Tourism Administration”, Vol. 10.
Kraszewska M., Pujer K., 2017, Konkurencyjność przedsiębiorstw Sposoby budowania przewagi konkurencyjnej, Exante Wydawnictwo Naukowe, Wrocław.
Lachiewicz S., Matejun M., 2009, Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, Wyd. Monografii Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Лученок С.А., 2008, Агротуризм: мировой опыт и развитие в Республике Беларусь, Мн: БГЭУ.
Папирян Г.А., 2000, Международные экономические отношения: экономика туризма, М.: Финансы и статистика.
Porter M.E., 1990, The Competitive Advantage of Nations, Free Press, MacMillan, New York.
Rilla E., Hardesty S.D., Getz C., George H., 2011, California agritourism operations and their economic potential are growing, “California Agriculture & Natural Resources”, Vol. 65 (2).
Roman M., 2018, Innowacyjność agroturystyki jako czynnik poprawy konkurencyjności turystycznej makroregionu Polski Wschodniej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Rumelt R., 1984, Towards a strategic theory of the firm, [w:] R.B. Lamb (red.), Competitive strategic management, Prentice Hall, New Jersey.
Szymecka A., 2007, Przedsiębiorstwo rolne we włoskim systemie prawnym, „Przegląd Prawa Rolnego”, nr 2.
Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007, Ankara, Turkey.
Tew C., Barbieri C., 2012, The perceived benefits of agritourism: The provider’s perspective, “Tourism Management”, Vol. 33 (1).
Topcu E.D., 2007, Agri-Tourism: As a New Element of Country Planning, Basılmamıº Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Ankara, Turkey.
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z późn. zm. (Dz. U. nr 80, poz. 350).
Wernerfelt B., 1984, A resource-based view of the firm, “Strategic Management Journal”, 5 (2).
https://www.gov.pl/web/rolnictwo/-program-rozwoju-obszarow-wiejskich-2014-2020-prow-2014-2020 [dostęp: 29.04.2021 r.].
https://www.nocowanie.pl/wyniki-badania---coronavirus-a-plany-wyjazdowepolakow.html [dostęp: 29.04.2021 r.].
https://thefutureorganization.com/why-competition-is-a-good-thing/ [dostęp: 29.04.2021 r.].
https://mfiles.pl/pl/index.php/Przewaga_konkurencyjna [dostęp: 29.04.2021 r.].