Constellations of good places – anthropological reflection on the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship brand

Authors

Keywords:

cultural branding, regional identity, umbrella brand

Abstract

The motivations driving tourists who decide to travel away from their place of residence, how they spend their time on the road, whether they treat the trip as a way to experience a new place or just as a method for a comfortable holiday. Research by researchers in the tourism industry is focused around these issues. However, within this area of interest, there is a space that can be filled by anthropological considerations. Although the information obtained in this way does not translate directly into solutions that can be implemented in tourism practice, it allows us to understand the mechanisms that are responsible for the decisions of people participating in tourist trips. On the basis of an analysis of the territorial brand built for the Kujawsko-Pomorskie Voivodeship, the question was to what extent such a diverse story about the voivodeship will be clear to people participating in contemporary tourism. To what extent will it meet the expectations of tourists looking for an “authentic experience”, or maybe it is only a proposal for those who do not care about authenticity and willingly indulge in various tourist games.

 

Citation______________________________________________________________________________

Chudzyńska, I. (2021). Konstelacje dobrych praktyk - antropologiczna refleksja nad marką województwa kujawsko-pomorskiego, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, p. 75-86. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/19/7

________________________________________________________________________________________

 

References

Boorstin C., 1964, The Image: A Guide to Pseudo-Events in America, Harper, New York.

Borasińska A., 2008, Branding kulturowy jako novum w zarządzaniu marką polityczną, „Dialogi Polityczne”, nr 9.

Dziekanowska M., 2015, Poczucie tożsamości regionalnej mieszkańców Lubelszczyzny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Frątczak-Rudnicka B., Jak zmieniają się polscy konsumenci 50+ i jak się z nimi komunikować, https://docplayer.pl/108425962-Generacja-tsunami-o-seniorachsrebrne-obalamy-mity-partner-merytoryczny.html, [dostęp: 13.07.2022].

Generacja Silver. Srebrne tsunami. Obalamy mity o seniorach, 2018, Telewizja

Polska Biuro Reklamy, https://docplayer.pl/108425962-Generacja-tsunamio-seniorach-srebrne-obalamy-mity-partner-merytoryczny.html, [dostęp:13.07.2022].

Giddens A., 1985, The Nation-state and Violence, Polity Press, Cambridge.

Holt D., 2003, How brands become icons. The principles of cultural branding, Harvard Business Press, Boston.

Konopski M., Wiśniewski R., 2019, Wpływ reformy administracyjnej na tożsamość terytorialną mieszkańców północno-wschodniej Polski, „Przegląd Geograficzny”, t. 91, z. 4.

Lindstrom M., 2009, Brand sense marka pięciu zmysłów, przeł. B. Sałbut, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Łoś A., 2021, Pięć wskazówek, które kształtują współczesne myślenie o budowaniu marek, czyli brand new branding, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/piecwskazowek-ktore-ksztaltuja-wspolczesne-myslenie-o-budowaniu-marekczyli-brand-new-branding/, [dostęp: 13.07.2022].

MacCannell D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, przeł. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Muza, Warszawa.

Matykowski R., 2017, Zbiorowości społeczno-przestrzenne i ich związki z terytorium: formy i czynniki regionalizmu w Polsce, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Polak K., 2005, O mitach, symbolach, archetypach i markach, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/o-mitach-symbolach-archetypach-i-markach/, [dostęp: 18.02.2022].

Rykiel Z., 1985, Badania świadomości regionalnej – przykład regionu katowickiego, „Przegląd Geograficzny”, t. 57, z. 1-2.

Schmidt J. 1997, Stereotyp i granica. Pogranicze zaborów w mentalności współczesnych Wielkopolan, Wydawnictwo „ECO”, Międzychód.

Segmentacja turystów krajowych, Kantar dla Polskiej Organizacji Turystycznej, lipiec 2019.

Sobczyński M., 1984, Niezmienność dawnych granic politycznych na obszarze Polski, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica, 3.

Solarz M., 2014, Trwałość granic politycznych państwa polskiego w latach 1569/1667–2014, Prace i Studia Geograficzne, t. 54.

Szyfer A., 1996, Warmiacy. Studium tożsamości, Kantor Wydawniczy SAWW, Poznań.

Węglarska K., 2013, Marketing jako „przyszłość” kultury, Acta Humana, nr 4.

Zaborowski Ł., 2013, Podział kraju na województwa. Próba obiektywizacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

 

Published

2023-05-17