Konstelacje dobrych miejsc – antropologiczna refleksja nad marką województwa kujawsko-pomorskiego
Słowa kluczowe:
branding kulturowy, tożsamość regionalna, marka parasolowaAbstrakt
Motywacje kierujące turystami, którzy decydują się na wyjazd poza miejsce zamieszkania oraz sposób, w jaki spędzają czas w podróży, są bardzo różne. Zatem – czy swoje wojaże traktują jako drogę do poznania nowego miejsca, czy tylko jako metodę na komfortowy wypoczynek? Wokół tych zagadnień ogniskują się badania naukowców związanych z branżą turystyczną. Niemniej w tym obszarze zainteresowań znajduje się przestrzeń, którą mogą wypełnić rozważania antropologiczne. Choć uzyskane w ten sposób informacje nie przekładają się bezpośrednio na rozwiązania, które można wdrożyć do praktyki turystycznej, to pozwalają zrozumieć mechanizmy, które odpowiadają za decyzje osób uczestniczących w wyjazdach turystycznych. Na podstawie analizy marki terytorialnej, budowanej dla województwa kujawsko-pomorskiego, zastanowiono się, na ile tak różnorodna opowieść o województwie będzie czytelna dla osób uczestniczących we współczesnym ruchu turystycznym. Na ile spełni oczekiwania turystów poszukujących „autentycznego doświadczenia”, może jest to propozycja li tylko dla tych, co nie dbają o autentyczność i z chęcią oddają się rozmaitym grom turystycznym?
Cytowanie___________________________________________________________________________
Chudzyńska, I. (2021). Konstelacje dobrych praktyk - antropologiczna refleksja nad marką województwa kujawsko-pomorskiego, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 75-86. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/19/7
________________________________________________________________________________________
Bibliografia
Boorstin C., 1964, The Image: A Guide to Pseudo-Events in America, Harper, New York.
Borasińska A., 2008, Branding kulturowy jako novum w zarządzaniu marką polityczną, „Dialogi Polityczne”, nr 9.
Dziekanowska M., 2015, Poczucie tożsamości regionalnej mieszkańców Lubelszczyzny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Frątczak-Rudnicka B., Jak zmieniają się polscy konsumenci 50+ i jak się z nimi komunikować, https://docplayer.pl/108425962-Generacja-tsunami-o-seniorachsrebrne-obalamy-mity-partner-merytoryczny.html, [dostęp: 13.07.2022].
Generacja Silver. Srebrne tsunami. Obalamy mity o seniorach, 2018, Telewizja
Polska Biuro Reklamy, https://docplayer.pl/108425962-Generacja-tsunamio-seniorach-srebrne-obalamy-mity-partner-merytoryczny.html, [dostęp:13.07.2022].
Giddens A., 1985, The Nation-state and Violence, Polity Press, Cambridge.
Holt D., 2003, How brands become icons. The principles of cultural branding, Harvard Business Press, Boston.
Konopski M., Wiśniewski R., 2019, Wpływ reformy administracyjnej na tożsamość terytorialną mieszkańców północno-wschodniej Polski, „Przegląd Geograficzny”, t. 91, z. 4.
Lindstrom M., 2009, Brand sense marka pięciu zmysłów, przeł. B. Sałbut, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Łoś A., 2021, Pięć wskazówek, które kształtują współczesne myślenie o budowaniu marek, czyli brand new branding, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/piecwskazowek-ktore-ksztaltuja-wspolczesne-myslenie-o-budowaniu-marekczyli-brand-new-branding/, [dostęp: 13.07.2022].
MacCannell D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, przeł. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Muza, Warszawa.
Matykowski R., 2017, Zbiorowości społeczno-przestrzenne i ich związki z terytorium: formy i czynniki regionalizmu w Polsce, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Polak K., 2005, O mitach, symbolach, archetypach i markach, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/o-mitach-symbolach-archetypach-i-markach/, [dostęp: 18.02.2022].
Rykiel Z., 1985, Badania świadomości regionalnej – przykład regionu katowickiego, „Przegląd Geograficzny”, t. 57, z. 1-2.
Schmidt J. 1997, Stereotyp i granica. Pogranicze zaborów w mentalności współczesnych Wielkopolan, Wydawnictwo „ECO”, Międzychód.
Segmentacja turystów krajowych, Kantar dla Polskiej Organizacji Turystycznej, lipiec 2019.
Sobczyński M., 1984, Niezmienność dawnych granic politycznych na obszarze Polski, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica, 3.
Solarz M., 2014, Trwałość granic politycznych państwa polskiego w latach 1569/1667–2014, Prace i Studia Geograficzne, t. 54.
Szyfer A., 1996, Warmiacy. Studium tożsamości, Kantor Wydawniczy SAWW, Poznań.
Węglarska K., 2013, Marketing jako „przyszłość” kultury, Acta Humana, nr 4.
Zaborowski Ł., 2013, Podział kraju na województwa. Próba obiektywizacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.