A culture of people-to-people relations in a context of economic competition
Keywords:
ethical principles, competition, market game, relationship, businessAbstract
The current economic environment is dominated by rivalry, meaning that the market is dominated by the competitive struggle between players, and it is increasingly difficult to sell the product offered. This may result in the termination of business, but it also forces the continuous improvement
of business development activities. This Article describes the concept of competition in the context of business relations between different players in a market game. The definitions of competition in literary terms describe the rules of the game, the sound rules of competition and those which are not sound, not ethical and which lead to the destruction of competitors on both sides. Describes the underlying principles of positive business relationships, justifying examples, as well as the driving forces of competition in a given sector.
Citation______________________________________________________________________________
Majewski, A. (2021). Kultura relacji międzyludzkich w warunkach konkurencji gospodarczej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja,, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, p. 87-105. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/32/13
________________________________________________________________________________________
References
Boatright J.R., 1997, Ethics and the Conduct of Business, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
Choński W., 2000, Malowana kiełbasa z hipermarketu, „Home&Market”, nr 10 (99).
Domarecki P., 2002, Klony odpierają ofensywę piratów, „Profit”, nr 7.
Friedman M., 1962, Capitalism and Freedom, The University of Chicago Press, Chicago.
Gasparski W., Dietl J. (red.), 2001, Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Glais M., 1998, Competition Policy, [w:] R. Arena, Ch. Longhi (red.), Markets and Organization, Springer, Berlin.
Gontarz J., Orłowski K., Kozińska K., 2003, Zdrowie, etyka, wielkie pieniądze, „Businessman Magazine”, nr 3 (144).
Karnaszewski P., Koliński Ł., 2001, Strategie zdobywców spółek, „Profit”, nr 8.
Kay J., 1996, Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
Klimczak B., 1999, Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Klimczak B., 1997, Rynek kapitałowy. Etyczne otoczenie rynku kapitałowego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
Krupski R., 1997, Strategia sukcesu, [w:] R. Krupski (red.), Sukces w zarządzaniu.
Problemy organizacyjno-zarządcze, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 761, Wrocław.
Martinet B., Marti Y.M., 1999, Wywiad gospodarczy.
Pozyskiwanie i ochrona informacji, PWE, Warszawa.
Matyjek Z., 2001, Trudno sprzedać dobre serce, „Profit”, nr 6.
Nickels W.G., 2000, Zrozumieć biznes, Dom Wydawniczy Bellona, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa.
Niklewicz K., 2003, Bez regulacji nie ma konkurencji, dodatek do „Gazety Wyborczej” – „Konkurencja”, wtorek, 3 czerwca 2003 r.
Niklewicz K., 2003a, Zła twarz kartelu, dodatek do „Gazety Wyborczej” – „Konkurencja”, wtorek, 3 czerwca 2003 r.
Obłój K., 1997, Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
Olszewska B., 2000, Zarządzanie strategiczne. Praca zbiorowa. Skrypty Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
Paine L.S., 1991, Corporate Policy and the Ethics of Competitor Intelligence Gathering, “Journal of Business Ethics”, Vol. 10.
Porter M.E., 1985, Competitive advantage. Creating and sustaining superior performance, The Free Press, New York, za: B. Gulski, 2005, Kształtowanie relacji małych przedsiębiorstw jako instrument realizacji strategii wzrostu, [w:] H. Brdulak, T. Gołębiowski (red.), Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, Wyd. SGH w Warszawie, Warszawa.
Porter M.E., 1992, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
Schumpeter J., 1942, Capitalism, Socialism and Democracy, Harper and Row, New York.
Sławiński M., 2003, Naśladowcy i pasożyty, „Businessman Magazine”, nr 2 (143).
Sobczak K., 2002, Zmylić klienta dobrą marką, „Profit”, nr 11.
Stankiewicz M.J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Wydawniczy Organizator, Toruń.
Stankunowicz E., 2000, Nie śpij, bo cię okradną, „Businessman Magazine”, nr 8 (113).
Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, 1998, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Stigler G.J., 1968, The Organization of Industry, Richard D. Irvin, Homewood, Illinois.
Stiglitz J.E., 1986, Theory of Competition, Incentives and Risks, [w:] G.F. Mathewson, J.E. Stiglitz (red.), New Developments in the Analysis of Market Structure, Macmillan, London.
Wrzosek W., 1989, Badania i kształtowanie rynku, PWE, Warszawa.
Wrzosek W., 1997, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.