Kultura relacji międzyludzkich w warunkach konkurencji gospodarczej
Ключові слова:
ethical principles, competition, market game, relationship, businessАнотація
Obecne środowisko gospodarcze nasycone jest rywalizacją – oznacza to, że rynek jest zdominowany przez walkę konkurencyjną pomiędzy jego uczestnikami, coraz trudniej jest sprzedać oferowany produkt. Może to spowodować zakończenie działalności, ale też wymusza ciągłe doskonalenie działań, służących rozwojowi firmy. Niniejszy artykuł przedstawia pojęcie konkurencji w kontekście relacji biznesowych pomiędzy poszczególnymi uczestnikami gry rynkowej. Definicje konkurencji w ujęciu literaturowym opisuje reguły tej gry, zdrowe zasady konkurowania oraz te niezdrowe, nieetyczne, prowadzące do destrukcji konkurujących po obu stronach. Opisuje progowe zasady pozytywnych relacji biznesowych, uzasadniając je przykładami, jak również siły napędowe konkurencji w danym sektorze.
Cytowanie___________________________________________________________________________
Majewski, A. (2021). Kultura relacji międzyludzkich w warunkach konkurencji gospodarczej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki - Turystyka i Rekreacja,, t. 37, nr 16, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 87-105. https://ojs.byd.pl/index.php/tir/article/view/32/13
________________________________________________________________________________________
Bibliografia
Boatright J.R., 1997, Ethics and the Conduct of Business, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
Choński W., 2000, Malowana kiełbasa z hipermarketu, „Home&Market”, nr 10 (99).
Domarecki P., 2002, Klony odpierają ofensywę piratów, „Profit”, nr 7.
Friedman M., 1962, Capitalism and Freedom, The University of Chicago Press, Chicago.
Gasparski W., Dietl J. (red.), 2001, Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Glais M., 1998, Competition Policy, [w:] R. Arena, Ch. Longhi (red.), Markets and Organization, Springer, Berlin.
Gontarz J., Orłowski K., Kozińska K., 2003, Zdrowie, etyka, wielkie pieniądze, „Businessman Magazine”, nr 3 (144).
Karnaszewski P., Koliński Ł., 2001, Strategie zdobywców spółek, „Profit”, nr 8.
Kay J., 1996, Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
Klimczak B., 1999, Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Klimczak B., 1997, Rynek kapitałowy. Etyczne otoczenie rynku kapitałowego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
Krupski R., 1997, Strategia sukcesu, [w:] R. Krupski (red.), Sukces w zarządzaniu.
Problemy organizacyjno-zarządcze, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 761, Wrocław.
Martinet B., Marti Y.M., 1999, Wywiad gospodarczy.
Pozyskiwanie i ochrona informacji, PWE, Warszawa.
Matyjek Z., 2001, Trudno sprzedać dobre serce, „Profit”, nr 6.
Nickels W.G., 2000, Zrozumieć biznes, Dom Wydawniczy Bellona, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa.
Niklewicz K., 2003, Bez regulacji nie ma konkurencji, dodatek do „Gazety Wyborczej” – „Konkurencja”, wtorek, 3 czerwca 2003 r.
Niklewicz K., 2003a, Zła twarz kartelu, dodatek do „Gazety Wyborczej” – „Konkurencja”, wtorek, 3 czerwca 2003 r.
Obłój K., 1997, Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
Olszewska B., 2000, Zarządzanie strategiczne. Praca zbiorowa. Skrypty Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
Paine L.S., 1991, Corporate Policy and the Ethics of Competitor Intelligence Gathering, “Journal of Business Ethics”, Vol. 10.
Porter M.E., 1985, Competitive advantage. Creating and sustaining superior performance, The Free Press, New York, za: B. Gulski, 2005, Kształtowanie relacji małych przedsiębiorstw jako instrument realizacji strategii wzrostu, [w:] H. Brdulak, T. Gołębiowski (red.), Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, Wyd. SGH w Warszawie, Warszawa.
Porter M.E., 1992, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
Schumpeter J., 1942, Capitalism, Socialism and Democracy, Harper and Row, New York.
Sławiński M., 2003, Naśladowcy i pasożyty, „Businessman Magazine”, nr 2 (143).
Sobczak K., 2002, Zmylić klienta dobrą marką, „Profit”, nr 11.
Stankiewicz M.J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Wydawniczy Organizator, Toruń.
Stankunowicz E., 2000, Nie śpij, bo cię okradną, „Businessman Magazine”, nr 8 (113).
Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, 1998, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Stigler G.J., 1968, The Organization of Industry, Richard D. Irvin, Homewood, Illinois.
Stiglitz J.E., 1986, Theory of Competition, Incentives and Risks, [w:] G.F. Mathewson, J.E. Stiglitz (red.), New Developments in the Analysis of Market Structure, Macmillan, London.
Wrzosek W., 1989, Badania i kształtowanie rynku, PWE, Warszawa.
Wrzosek W., 1997, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.